субота, 29. март 2014.

Грчка ИПЦ под Архиепископом Калиником сјединила се са породицом „кипријановских“ синода


Торжественим саборним богослужењем на Недељу Крстопоклону, 23. марта, у манастиру  светог Николе у предграђу Атине Пеанији, потврђен је договор о сједињењу с једне стране Грчке ИПЦ којом председава Архиепископ Атински и целе Јеладе Калиник, а са друге стране Синода „Супротстављених“ (Кипријановци), Румунске ИПЦ којом председава митрополит Власије Слатиорски, Бугарске ИПЦ којом председава епископ Фотије Тријадицки и Митрополита Агатангела који себе представља као наследника пале Руске Заграничне Цркве.

Ово сједињење резултат је дугог богословског дијалога између Калиниковаца и Кипријановаца. Како се да разумети, Кипријановци су се фактички одрекли јеретичког учења њиховог учитеља и оснивача, покојног митрополита Кипријана Куцумбаса „о здравим (православним) и болесним (екуменистима) деловима Цркве“, објашњавајући да је то учење било његово лично богословско размишљање„теологумена“.
21. марта, Грчка ИПЦ и епископи који су припадали Синоду „Супростављених“ потписали су заједничко православно Исповедање вере под насловом: „Истински Православна Црква против јереси екуменизма: догматска и канонска питања“ и донели решење о сједињењу у једну административну структуру, односно бивши Кипријановски епископи потчинили су се управи Синода Грчке ИПЦ под председавањем Архиепископа Калиника и, како је усаглашено, постали су чланови једног уједињеног Синода Грчке ИПЦ.
Ову одлуку бившег Кипријановског Синода подржале су цркве које су до сада с њим биле у духовном општењу: Цркве Румуније и Бугарске, као и Руска група под митрополитом Агатангелом.
Већини истински православних широм света овај свакако историјски догађај донео је велику духовну радост (у Грчкој су овој догађај назвали Пасхом пре Пасхе) и наду на почетак процеса сједињења свих истински православних, што после толико тмурних деценија раздељивања и уситњавања Истинског Православља свакако наговештава светлију будућност и јачање позиција истински-православних на попришту борбе са отпадничким официјелним православљем.
Наравно, постоје и они који веома оштро критикују овакав преокрет Грчке ИПЦ на челу са Архиепископом Калиником, оптужујући је за безпринципијалност, и да су овим уступком Кипријановцима одступили од досадашњих еклисиолошких позиција Исповедање вере Грчке ИПЦ (из 1935, 1974. и 1991). 
Тврде зилотске струје у овом догађају виде озбиљну декаденцију Истинског Православља и погубни прелазак икономије у параномију (безакоње). Притом је опште изненађење и различите претпоставке нарочито изазвала лакоћа са којом је Архиепископ Калиник, досадашњи представник тврде матејевске струје у Грчкој ИПЦ, прешао преко својих досадашњих убеђења. Да ли зарад искрене жеље за достизањем овог крупног уједињења Истински Православних, или зарад сопствене славе као великог ујединитеља и покровитеља Истинског Православља?  
Две најважније и најбројиније Истински Православне Цркве: Руска Истинска Православна Црква (РИПЦ) којом председава Архиепископ Тихон Омски и Сибирски, и Руска Православна Аутономна Црква (РПАЦСуздаљски Синод) којим председава митрополит Теодор још увек се нису званично огласиле поводом овог догађаја.
Обратили смо се његовом преосвештенству владики Акакију да за наш блог „Србин Истински Православан“ изнесе свој став поводом Калиниковско-Кипријанског уједињења. По владикиним речима, његов лични став у вези са овим уједињењем, иако због брзине одвијања догађаја још увек није до краја искристалисан, у начелу је позитиван. Он сматра да су овим чином коначно напуштене крајности кипријанизма и матејевштине које су истинском православљу досад наносиле велику штету. Нарочито је пријатно изненађен  променом става Архиепископа Калиника по питању валидности употребе црквене икономије, чије је негирање са његове стране својевремено било главна препрека у процесу уласка у општење Грчке ИПЦ са Руском ИПЦ Архиепископа Тихона. Као замерку владика Акакије истиче спорну каноничност Синода (као и саме личности) митрополита Агатангела у односу на истински православне цркве руског пореклаРИПЦ и РПАЦ. Преурањеним и непромишљеним примањем у општење митрополита Агатангела, наводи владика Акакије, могу се искомпликовати будући преговори у вези о уласку у општење Грчке, Румунске и Бугарске ИПЦ са наведеним црквама које ће се и саме у некој скоријој будућности сигурно ујединити у моћну и јединствену Руску ИПЦ, без које би био непотпун Велики Сабор Истински Православне Цркве о чијем је сазивању било речи у поменутом документу и да се придруже еклисиолошкој  декларацији новоуједињених Цркава, под насловом: „Истински Православна Црква против јереси екуменизма: догматска и канонска питања“. Јер митрополит Агатангел, сам за себе, сигурно не може да представља нити Руску Заграничну Цркву, нити Истински Православну Цркву у Русији. Владика се нада да то Грчки архијереји имају на уму.
Велико уједињење Истински православних у снажан и јединствен заједнички фронт, наставља владика Акакије, свакако изискује уступке. Без уступака се тај важан и сложен процес никада не би померио са места, а до уједињења свих оних који се боре за чистоту светог Православља против јереси екуменизма, одступништва сергијанизма и новокалендарског раскола тешко да би икада дошло. Архијереји Грчке ИПЦ на челу са Архиепископом Калиником су то разумели и зато их, завршава владика Акакије, треба подржати.

Уредништво блога СрбинИП

(Ко је митрополит Агатангел?)

2 коментара:

MilitantOrthodoxy је рекао...

На само месец дана до „великог сједињења“ познати кипријановски митрополит Етнашки (САД) Хризостом Гонзалес у својој Енциклиици од 16. 02. 2014. умиривао је узбуркани клир и паству кипријановца широм света до којих су дошле гласине да сједињење са Синодом ГОХ Грчке подразумева одрицање од њиховог досадашњег исповедања вера: „" Не бојте се – код нас све остаје по старом: принципе и учења блаженопочившег Авве нашег Кипријана ћемо сачувати и његови завети ни у чему неће одступити од указане њима умерености о пресудама које ни у ком случају нећемо оставити неиспуњене . А оне који распростиру прљаве гласине да је еклисиологије Синод ГОХ-а Грчке тријумфовала над нашом вером и да нама супротна страна у преговорима слави тријумф - нека буде срамота. Уосталом, ми смо увек били у Цркви и заједно са нашом грчком браћом трудили смо се на пољу Истинског Православља."

MilitantOrthodoxy је рекао...

Присетимо се шта је ЈАВНО приснопанјатни митрополит Хрисостом Флорински написао у својој покајној Енциклици из маја 1950: „Дужни смо да се одрекнемо свих саблазни чији смо виновници и зато повлачимо све што смо написали и рекли од 1937. године до данас путем проповеди, декларација и енциклика, а што противречи начелима Православне Источне Христове Цркве и наше свештене борбе за православље, која су наведена у енциклици (исповедању вере) коју је издао Свештени Синод ГОХ-а 1935. године. Иза свега што тамо пише стојимо и данас и то без икаквих одступања и измена, укључујући и академску дефиницију „ потенцијално и актуелно“.
Да ли смо макар нешто слично овоме чули од Кипријановских епископа при сједињењу са ГОХ-ом? Зашто се састављало ново исповедање вере за чин „повратка“ и „покајања“ Кипријановаца ГОХ-у? Зар није било преко потребно да напишу покајну ЈАВНУ енциклику попут оне од Хрисзотома Флоринског из 1950, а која би гласила отприлике овако: Дужни смо да се одрекнемо свих саблазни чији је виновник митрополит Оропоски и Филијски Кипријан и ми као његови верни следбеници и зато повлачимо све што смо написали и рекли од 1984. године до данас путем проповеди, декларација и енциклика, а што противречи начелима Православне Источне Христове Цркве и старокалендарске свештене борбе за православље, која су наведена у исповедању вере које је објавила Црква ГОХ Грчке 1935, 1950 и 1974. године. Такође, прихватамо анатему јереси екуменизма и јересоначалницима поименце коју је прогласила Црква ГОХ Грчке 1998. године. Иза свега што тамо пише стојимо и то без икаквих одступања и измена, укључујући и теолошко размишљање (теологумена) митрополта Кипријана „да Тело Христово – Цркву сачињавају болесни и здрави делови, тј. неосуђени јеретици и православни. И да јеретици све до саборне осуде Васељенског Сабора у коме ће узети учешће и једни и други, поседују Свете Тајне“.