среда, 19. новембар 2008.
Светоотачко слово
ОД СВЕТОГ ОЦА НАШЕГА САВЕ СРПСКОГ
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ИЗОБРАЖЕЊА ВЕРЕ
(тј. Верујем у једнога Бога)
Из Законоправила светога Саве првог Архиепископа Српског
Ово Свето изображење знамење је вернику, јер сваки правоверно верујући овим поучењем истинито исповеда правоверну веру, како су нам и светих шест сабора, утврдивши је, предали. Овако, дакле, говори правоверно верујући:
Верујем у једнога Бога Оца сведржитеља.
Не говорим како многи мисле, да два начела постоје – једно добро а друго лукаво, то јест зло; и да добро влада оним на небу а зло оним у нама на земљи. А ја, не тако, него верујем у једнога Бога који свима влада и који је Отац свега постојећег.
Творца неба и земље и свега видљивог и невидљивог.
То јест, свега откривеног и неоткривеног, јер оно што је доле, под небесима, откривено је и можемо га видети, а оно што је на небесима, горе, није откривено и човек га не може видети.
И у једнога господа Исуса Христа Сина Божијег јединородног. Када се каже и Господа то име казује Божаство и човечаство, јер рече онај који верује: не само да верујем у једнога Бога, то јест у Бога – у Сина Божијег јединородног, пошто су Бог и Син што је и Дух Свети, него верујем да је Исус постојао, то значи човек, а опет не верујем да је Он обичан човек него Христос који јесте и Бог а и Човек.
Од Оца рођенога пре свих векова.
Да се дакле од Оца роди – верујем, а у које време или како се роди – не испитујем.
Светлост од светлости.
Верујем у светлост, у Сина Божијег у којем је светлост, који се роди од светлости Оца, Бога истинитог.
У Бога истинитог, рођеног од Бога истинитог, рођеног а не створеног, јер Син се родио а није створен био.
Јединосушног Оцу, јер Син је раван Оцу по свему осим рођења; Син је рођен, а Отац нерођен.
Кроз кога је све постало, јер кроз реч је све постало, а Реч је Син Божији.
Ради нас људи и ради нашега спасења, уистину ради нас људи и ради нашег спасења сишао с небеса, не одвојивши се од Очевих недара.
И оваплотио се од Духа Светога и од Пречисте крви свете и Приснодјеве Марије, и очовечио се, и распет за нас при Понтијском Пилату, мучен и погребен.
И Који је васкрсао у трећи дан по Писму.
Јер не само да је примио тело и очовечио се, то јест постао човек, него је и распет био за нас од Јудејаца, при Понтијском Пилату који беше од Понта. А мучен је био као зликовац, јер Жидови имаху обичај да разбојнике распињу на крст.
И погребена, јер је погребен, али у трећи дан васкрсе као што рече Писмо. У Јеванђељу се говори: „Могу разорити ову цркву и за три дана сазидати је“ (Мт 26,61; уп. Јн. 2,19; Мт 27,40). А црквом називаше тело своје које разорише Јудејци, али по вољи Његовој, јер да Господ није хтео не би га Јудејци ни распели. И поред тога што Јудејци разорише Цркву, то јест тело Господа нашега, сам га је васкрсао у трећи дан. Због тога и верујемо у Њега да је Бог, који је пострадао ради нас и васкрсао трећег дана.
И Који се узнео на небеса и седи с десне стране Оца. И који ће опет доћи да суди живима и мртвима; Његовом царству неће бити краја. Јер Бог који је ради нас пострадао и био погребан, и васкрсао, сео је с десне стране Оца. И верујемо да ћемо Га опет видети како долази са славом да суди живима и мртвима, то јест праведнима и грешнима. Праведни дакле, који добра дела учинише, живе вечно, а грешници су мртви, верујем.
И у Духа Светога, Господа животворнога, који од Оца исходи, који је са Оцем и Сином сапоклањим и славим.
Не само да говорим да постоји Дух Свети, него и верујем у Њега као у Светог, као у Господа, као у Животворног, јер даје живот и другима а и сам је живот.
Који од Оца исходи, јер се не рађа од Оца него исходи, (и са Њим) се слави и бива поклањим са Оцем и Сином као једнобитан.
И који је говорио кроз пророке.
У једну, свету, саборну, апостолску цркву.
Јер, иако Дух Свети на свима местима говораше, и кроз многе пророке, ипак све су цркве једно, то јест Једна, Саборна и Апостолска Црква.
Исповедам једно крштење за опроштење грехова. Чекам васкрсење мртвих и живот будућег века. Амин.
(Ово) одбацује оне који хоће по други пут да се крсте, говорећи: „ Сагрешисмо по крштењу, него да се опет крстимо и спасени будемо.“ Због тога, одбацујући два крштења, каже: „ Исповедам једно крштење и то за опраштање грехова“, јер опрашта сва прегрешења. А онима који говоре да мртвима неће бити васкрсења ни живота у будућем веку, опет каже: „Чекам васкрсење мртвих“, односно очекујем васкрсење мртвих и „живот будућег века. Амин.“
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар