петак, 24. јун 2011.

Одговор Грчке ИПЦ на меморандум српског свештенства

Answer to the memorandum of the Serbian Clergy
ПРЕВОД НА СРПСКИ:

Јеромонасима Акакију (Станковићу), Нектарију (Иванковићу) и презвитеру Стефану Николићу, монасима и верним Истински Православним Хришћанима у Србији

У Атини 3/16-6-2011

Љубљена децо Истинске Цркве Христове,

као што вам је познато 5/18. фебруара у просторијама Светог Синода одржан је састанак српског свештенства Цркве ИПХ уз учешће Његовог блаженства Архиепископа Атинског Калиника,
Његовог високопреосвештенства Митрополита Атичког и Беотијског Хризостома и Његовог преосвештенства Епископа Маратонског Фотија током кога су опширно разматрана питања Цркве ИПХ у Србији, разрешени су неспоразуми и указано је на путеве за унапређења организације и јачања Истинске Православне Цркве у Србији. У вези са овим састанком објављено је и саопштење на званичном веб-сајту Цркве ИПХ Грчке. Пошто сте на том састанку поднели писани меморандум и желели сте да синодски одговор добијете такође у писаној форми, ова тема је разматрана на седници Синода 2/15. марта 2011, током које су потврђене све примедбе Његовог блаженства од 5/18. фебруара. Подсећамо вас да вам је на том састанку саопштено како се различите помесне аутокефалне Цркве стварају на географским, а не на етничким критеријумима (обично унутар државних граница).
Црква ИПХ Грчке је пружала руку помоћи свакој души из околних земаља која је желела да се избави из савремене јереси екуменизма, без жеље да укине стечена права тих аутокефалних Цркава.
Стога сте неоправдано забринути због могућности да помесна Црква ИПХ у Србији буде апсорбована од стране Цркве ИПХ у Грчкој. Наравно, као што сте приметили, постоје практични проблеми због којих сада није могуће да 2 или 3 парохије у Грузији или Бугарској на пример, функционишу као аутокефалне Цркве, јер аутокефална Црква претпоставља постојање административног тела, Синода и јерархије. Но, оно што нам је данас важно, то је да примените упутства која сте добили од Његовог блаженства и других јерараха, а сада и од читавог Синода, који вас охрабрују да делујете на побољшању стања Цркве Истинских Православних Хришћана Србије. Другим речима:
1. Да оснујете правна тела - лица која би покрила рад свих парохија и манастира помесне Цркве ИПХ у Србији. Већ постоје два која покривају деловање парохије у Смедереву и Свештеном манастиру Нови Стјеник. Једна је такође потребна за парохију у Београду која се сада реорганизује, и за Свештени манастир Св. Кирила и Методија.
2. Да организујете Управни Савет уз учешће СВИХ свештеника ИПХ коју служе у географским границама бивше Југославије, са изабраним представником сваке парохије, баш као што је Његово блаженство више пута сугерисао.
3. Препрека коју представља недостатак вашег законског признања од стране Српске Државе као Цркве ИПХ Србије, може бити премошћена признавањем наведеног управног тела од стране Цркве ИПХ Грчке.
4. Овај Управни Савет ће деловати усклађно са Епископом Светог Синода Цркве ИПХ који је одговоран за Цркву ИПХ Србије (сада је то Његово блаженство Архиепископ Калиник Атински).
5. Када Црква Истинских Православних Хришћана у Србији буде организована и успешно се развијала, Свети Синод ИПХ Грчке ће изабрати Епископа за Цркву ИПХ Србије.
Молимо се да вас просвети Христос истинити Бог – Који је ниспослао с небеса Свесветог Духа у облику ватрених језика на Своје свете Ученике и Апостоле – и да вас увек води ка испуњењу Његове Божанске воље.

По налогу Светог Синода, главни секретар
+ Фотије, Епископ Маратонски

English Version

7 коментара:

serbiantrueorthodox је рекао...

КРАТКА КРИТИКА

„1. Да ли Синод ГИПЦ признаје да нема канонско право да управља Српском Црквом?

2. Да ли је намера Синода ГИПЦ да омогући Српској Истински Православној Цркви да има свој епископат и да управља својим пословима без ометања од стране јерархије Грчке Цркве ?

3. Ако је одговор на оба, горе наведена питања позитиван, да ли ће онда Синод ГИПЦ предузети конкретну и брзу акцију, одмах после Педесетнице, ове године, да потврди ауторитет Главног Управног Одбора СИПЦ, и да без одлагања поради са истим на успостављању и доношењу званичног плана, са установљеним временским роком за рукоположење епископа из редова српског клира и независног управљања СИПЦ?“

Конкретно, ни на једно од три постављена питања која су у свом Меморандуму (јануар 2011.) поставили тројица свештенослужитеља СИПЦ са својом паством, Синод Грчке ИПЦ није одговорио.

Није на одмет приметити да је чудно да се у целом документу инсистира на називу Српске Цркве који није и сагласности са традиционалним и већ вековима устаљеним називом – Српска (Истински) Православна Црква, него се користи измишљено име Црква истинских православних хришћана (ИПХ) Србије (или у Србији). Такви називи подсећају на централизовану Римо-католичку цркву којој је центар у Риму, тј. Ватикану, а у другим земљама се користе називи Католичка црква у Хрватској, Католичка црква у Француској... Ако се овакав начин називања пренесе у Православље,поставља се питање да ли су онда помесне цркве аутокефалне и самосталне или се подчињавају такође једном центру?

Упутства Грчких Архијереја Српској ИПЦ су укратко следећа: Као прво инсистира се на регистрацији парохија и манастира као и целе наше Цркве пред државом. Регистрација је немогућа јер држава то не допушта због монопола државне СПЦ на називе „православна“, „православље“, „православна црква“, итд. Могуће је регистровати правно лице само као Не владину организацију или Удружење грађана. Таква врста правног лица нема везе са религиозним потребама наших парохија, манастира или целе Цркве. НВО је веома ограничена правна погодност која на минималан начин нама омогућава да постанемо правно лице али без религиозних права каква су на пример зидање храмова и слично. То Грчки Архијереји знају, зато се у трећој тачки помиње следећа варијанта: „3. Препрека коју представља недостатак вашег законског признања од стране Српске Државе као Цркве ИПХ Србије, може бити премошћена признавањем наведеног управног тела од стране Цркве ИПХ Грчке.“

serbiantrueorthodox је рекао...

Други део:

Шта ово значи? То је већ стари предлог Грчке ИПЦ који је већ неколико пута одбијан. Пошто је Грчка ИПЦ призната од стране Грчке Државе (која је чланица Европске Уније), а у свом уставу има опцију оснивања митрополије ван граница Грчке, иде се на то да се у Србији оснује таква званична испостава Грчке ИПЦ – Митрополија чије признање и регистрацију у Србији Српска Држава неће моћи одбити.
Овај предлог је одбијен из јединственог разлога што ми нећемо да Грчка Црква оснује своју митрополију у канонским границама јурисдикције Српске Цркве.
Сугерише се још и оснивање Управног Одбора или Савета са учешћем СВИХ (подвлачење грчко) свештеника ИПХ који служе у географским границама бивше Југославије. Ово управно тело Српске ИПЦ би требало бити, по њиховом објашњењу, у потпуности зависно од Грчког епископа. Ова тачка је тешко прихватљива и из разлога јер постоје Српски свештеници који живе и служе у Србији који се безусловно подчињавају Грчкој јерархији и признају њихову апсолутну власт на канонској територији Српске Цркве. Друго, неки од тих свештеника су неповерљиви, колебљиви и неутврђени и није никако могуће да они узму учешће у раду Управног тела наше Цркве.
И на крају: „5. Када Црква Истинских Православних Хришћана у Србији буде организована и успешно се развијала, Свети Синод ИПХ Грчке ће изабрати Епископа за Цркву ИПХ Србије.“ Ова пета тачка је крајње неодређена јер би будућност Српске ИПЦ у потпуности зависила од грчке процене о спремности или неспремности наше отачаствене Цркве за добијање Српског епископа и то може да траје у недоглед.

Ово је блиц критички преглед грчког документа.

Редакција блога СрбинИП

Анониман је рекао...

U komentaru "kratka kritika - drugi deo" stoji: Ова тачка је тешко прихватљива и из разлога јер постоје Српски свештеници који живе и служе у SRBIJI који се безусловно подчињавају Грчкој јерархији и признају њихову апсолутну власт на канонској територији Српске Цркве.
Da li tu treba da stoji "u SRBIJI" ili mozda "u GRCKOJ"?

serbiantrueorthodox је рекао...

Коментари на одговор ГИПЦ по тачкама

1. Мислим да регистрација осталих парохија пред Србском државом није повезана са духовним и административним проблемима који постоје у нашој СИПЦ, такође није повезана ни са једним питањем које је постављено Синоду ГИПЦ.

2. Управни Савет свештеника и мирјана по благослову тадашњег Митрополита Калиника је већ био организован, међутим одлуке које су доношене огромном већином гласова на Управним Одборима биле су оповргаване од стране истог надлежног Епископа и чак Светог Синода, зато што је свештеник под чијом су се административном управом налазиле две парохије био незадовољан одлукама одбора, па је самостално без знања одбора, одлазио у Грчку са тајно сакупљеним потписима верника, који су били лобирани разним клеветама против другог свештеника. Такав начин безаконог деловања у потпуности је нарушио рад Управног Одбора. Тако да Управни Одбор Србске ИПЦ није имао никакву власт у Србији и његово поновно успостављање не би имало никаквог смисла.

3. Признање наше Цркве од стране државе и њена регистрација за нас не представља никакву препреку, чак постоје доста верника који се противе такво чину. Тако да ни званично признање од стране Грчке Цркве у државним структурама и Европској Унији немају никакав значај за наш просперитет.

4. На жалост, Архијерејски Синод није ништа учинио све ове године како би се наше стање поправило, а председавајући Синодом - Његово Блаженство Архиепископ Калиник , под чијим смо се привременим омофором налазили, и сада се налазимо, није целих једанаест година посетио нашу паству у Србији што је нанело велику штету нашој Цркви и допринело да се стање у међуљудским односима драстично погорша.

5. Развој и узрастање СИПЦ управо је и заустављен због немања свог Србског Епископа. За епископа се увек бирао најугледнији и најискуснији између монаштва који добро познаје свој народ и своју паству, тако да може са својим свештенством и верним народом решавати проблеме и устројавати Цркву. Број парохија и верника нису услов за рукоположење епископа, али је епископ услов да би се Црква развијала и напредовала.

Анониман је рекао...

Цитат:

Број парохија и верника нису услов за рукоположење епископа, али је епископ услов да би се Црква развијала и напредовала.

+++

Слава Богу што је ову далековиду истину у наше јереје Србе усадио Својом благодаћу.

Часни оци, истрајте у борби, Господ гледа на Вашу добру намеру, трпљење и одлучност спремајући венац победе.

Молитва Богородици, Светом Сави и Христу ће отворити врата Његовог милосрђа, зато јој прибегавајмо као доброј путеводитељки и помоћници.

Горан је рекао...

Драга браћо у Христу придружујем се настојањима наше СИПЦ да добије свога епископа. Нека буде по вољи божијој да се то и догоди не кварећи односе са другом нашом браћом. Још бих да предложим да се убудуће сви датуми у оквиру СИПЦ објављују по православном календару а када се мора написати датум по католичком календару да се то тако и назива-католички а не световни нити нови календар. Не постоји световни и несветовни, нови и стари већ само православни и католички.

Пантелија је рекао...

Јасно је шта Грци хоће али није јасно шта хоће наши срби који подржавају овакве ставове грка. Срамота велика! Али кад боље погледаш срби некада а нарочито данас све своје издају и омаловажавају па што онда неби и у овој свери борбе за православље, тј. истинско православље. Мислим да на њих не треба обраћати пажњу. Ко хоће са грцима да у сред Србије буде грк и Грчка Црква нека му! Али када стане пред Светог оца нашег Саву, слава му и част, шта ће му рећи за то... Опрости ми светитељу што сам од грка прихватио да си ти погрешио што си се борио за Српску националну Цркву и што си насилно искобељао Српски народ из црквене власти грка и што сам њихове претензије на твоје наслеђе безумно подржавао, опрости ми светитељу. Ех кукавно српство угашено!